Toonkunstkoor Maastricht
Lustrumconcert 2004


Flyerlustrum.jpg (113340 bytes) Zondag 17 oktober 2004
MAASTRICHT: Sint Janskerk
aanvang: 15.00  uur

 

 



5 jaar TKM
Het Toonkunstkoor Maastricht (TKM) viert in 2004 het eerste lustrum. In de afgelopen 5 jaar heeft het koor 27 optredens verzorgd. Hoogtepunten waren uitvoeringen van de Misa Criolla in 2000, Mozart´s Requiem in 2002, het passieconcert  met werken van Rheinberger en Duruflé (maart 2003) en de drukbezochte jaarlijkse kerstconcerten, inmiddels al een traditie. Buiten Maastricht was TKM te horen in Cadier en Keer, Valkenburg, Veenendaal,  Roermond, Heerlen, en Vaals. 


Dirigent:
Jan Hupperts

Biografieën solisten: (klik op naam)

Wendy Kokkelkoren, sopraan
Kara Lundsdatter, alt 
Alexander Schröder, tenor 
Frans Kokkelmans, bas 

Programmatoelichtingen:
(klik op werk)
Haydn: Die sieben letzten Worte
Vivaldi: Gloria in D, RV 589

 

 

 

Biografieën solisten

Wendy Kokkelkoren, sopraan
De uit Heerlen afkomstige sopraan Wendy Kokkelkoren voltooide in januari 2002 haar zangopleiding aan het Maastrichts conservatorium bij Frans Kokkelmans.
Zij vertolkte reeds meerdere rollen bij Opera Zuid, waarvoor ze lovende recensies in de landelijke dagbladen ontving. Ze nam deel aan masterclasses van o.a. Elly Ameling, Semjon Skigin en Barbara Schlick.
Als vaste soliste maakt zij deel uit van de veelbelovende nieuwe muziekformatie “Guido & his Orchestra”. Onlangs zong zij nog samen met de Italiaanse tenor Alessandro Safina tijdens het Vrijthoffestival in Maastricht.

Kara Lundsdatter, alt
vervangt
Charlotte Stoppelenburg, alt
De Deense alt-mezzo Kara Lundsdatter - leerlinge van Yvonne Schiffelers aan het Maastrichts Conservatorium - vervangt Charlotte Stoppelenburg, die wegens ziekte haar optreden heeft moeten annuleren. 

Alexander Schröder, tenor
De tenor Alexander Schröder begon op 8 jarige leeftijd zijn muzikale loopbaan bij de plaatselijke harmonie. Tijdens zijn pedagogiek-studie in Keulen begon hij zanglessen te volgen. Sinds september 2001 studeert Alexander Schröder zang bij Frans Kokkelmans aan het conservatorium van Maastricht. Hij zong de tenorpartijen uit de Krönungsmesse (Mozart) en in diverse Bach cantates. Ook werkte hij mee aan verschillende producties van Opera Zuid. Hij volgde een masterclass bij John Bröcheler.

Frans Kokkelmans, bas
Bariton Frans Kokkelmans studeerde aan het Conservatorium van Maastricht alwaar hij op dit moment verbonden is als hoofdvakdocent Solozang. Hij is enige jaren verbonden geweest aan het Stadttheater van Aken en heeft als gast diverse rollen in verschillende operahuizen gezongen. Hij beschikt over een uitgebreid repertoire en treedt als lied- en oratoriumzanger veelvuldig op in en buiten Europa. Frans Kokkelmans  is te horen op cd-opnamen van Die Zauberflöte, Carmina Burana, Elias, Paulus en Bachs Hohe Messe.


Toelichting bij de werken:
 

Josef Haydn: Die sieben letzten Worte
(Vokalfassung), Hob. XX:2 ~ voor solisten, koor en orkest

Oorspronkelijk schreef Haydn ´Die sieben letzten Worte´ zonder tekst als “Instrumentalpassion”, voor Cadiz. Rond 1794, terug in Wenen, vroeg hij de keizerlijke hofbibliothecaris baron von Swieten een tekst bij het werk te schrijven. Het achteraf toevoegen van een koorpartij aan een bestaande orkestrale begeleiding lijkt wat eigenaardig, maar het lukte Haydn wonderwel. Hij had zich voor de instrumentale melodieën laten leiden door de metriek van de zeven zinnen. Zo heeft hij bijvoorbeeld in Sonate nr. 4 de woorden "Mijn Vader, mijn Vader, waarom hebt Gij mij verlaten?" zeer intens uitgedrukt. Hij creëert hier een sprekend beeld van fundamentele eenzaamheid.

 

Antonio Vivaldi: Gloria in D
voor solisten, koor en orkest

In tegenstelling tot het ingetogen karakter van Haydn´s werk, heeft het Gloria van Vivaldi een uitbundig karakter. Dit wordt meteen in het begin al duidelijk: het koor zingt jubelend de woorden “Gloria in excelsis Deo". Vivaldi heeft de gebruikelijke Gloria-tekst verdeeld over 12 secties, ieder met een eigen muzikale zeggingskracht.
Vanaf 1713 begon Vivaldi zich als ‘maestro di violino’ van de Pio Ospedale della Pietà te Venetië, steeds meer bezig te houden met het componeren van religieuze muziek. In deze periode schreef hij het Gloria in D. Het werk verdween echter in de vergetelheid. Pas in 1939 werd het werk weer uitgevoerd en werd het één van de meest geliefde werken van Vivaldi.

Orkest speciaal voor deze gelegenheid samengesteld
door
Gabor Bartos