



 |
'Die Schöpfung' van
Joseph Haydn
"... ontroerend, indrukwekkend, onvergetelijk ..."
Reactie Hans Hierck,
algemeen voorzitter Hoofdbestuur
Maatschappij tot Bevordering der Toonkunst:
"Haydn's Schöpfung kreeg een
memorabele vertolking, die absoluut recht deed aan de hoge eisen die
de componist in deze meesterlijke partituur aan alle uitvoerenden
stelt."
(...)
Aan niets is te merken dat de heer Hupperts inmiddels de leeftijd
van de zeldzaam sterken heeft bereikt, aan alles daarentegen dat hij
kan bogen op zowel een grote muzikale begaafdheid als een technisch
vakmanschap."
Bekijk de complete brief
hier.
Jan Hupperts
over zijn keuze voor 'Die Schöpfung':
"Muziek tilt ons boven alle beslommeringen van het leven uit en
brengt ons innerlijke rust, geluk en vrede. Het is daarom ook, dat
ik mij nog steeds helemaal kan geven aan het instuderen van
belangrijke partituren en het brengen van deze muziek op zo'n hoog
mogelijk niveau naar de toehoorders. Het is ook een groot voorrecht
dat je daar als zanger aan mag deelnemen.
Waarom "Die Schöpfung" als jubileumconcert? Je ziet als het ware je
leven in deze partituur voorbijgaan vanaf de oorsprong tot het
heden. Natuurlijk is "Die Schöpfung" ook één van de belangrijkste
partituren uit de koorgeschiedenis, en ook een hoogtepunt van Haydn
als componist.
Het boeiendste deel is het begin: het is meesterlijk zoals de
symfonicus Haydn het conflict weergeeft tussen chaos en orde, tussen
duisternis en licht, kortom de ontwikkeling van de oertoestand tot
de schepping; je voelt het hoogtepunt in het machtige "Es werde
Licht". Hiermee is in feite het gestelde doel al bereikt; de rest
van de partituur bestaat uit gebeurtenissen die de bereikte toestand
bestendigen, denk maar aan de schildering van storm, onweer, regen
en sneeuw (3), de zonsopgang (12), en het gebod: weest vruchtbaar
(16), of van de natuuridylle: het beeld van golven, rivieren en
beekjes, vrolijk schetterende adelaars, leeuweriken, duiven en
nachtegalen.
In de partituur zijn de koren te onderscheiden in oudere
(fugatische: hier merk je nog de invloed van Händel) en nieuwere (homofone)
koren. Nieuw is ook de vervlechting van solo met koorstemmen (28):
individu en gemeenschap zijn één. Een betoverend stuk muziek is ook
de tamelijk lange inleiding voor het derde deel met 3 fluiten.
Kortom "Die Schöpfung" is een weergaloze compositie waar Haydn met
inspanning van alle krachten aan gewerkt heeft.
Ik vind het nog steeds een uitdaging om het beste uit de mensen te
halen. Zo wil ik de liefde voor de muziek met de luisteraars delen
en hen het gevoel geven dat ze met een muzikaal cadeau naar huis
gaan."
Jan Hupperts (december 2006) |

|